مقالات

کانال های هوای تهویه مطبوع

کانال های هوا در سیستم های تهویه مطبوع جایگاه خاصی دارند . از این جهت که جدای تامین سیستم های سرمایش و گرمایش ، وظیفه ارسال هوای تازه به داخل فضا را انجام میدهند ( البته کانال های مربوط به هوای ورودی ) . در طراحی کانال های سیستم تهویه جدای از بار سرمایشی و گرمایشی ، لازم است در خصوص نویز های ایجاد شده در اثر جابجایی هوا در داخل کانال نیز مورد توجه قرار گیرد .

انواع کانال های هوا : کانال ها انواع مختلفی برای دستگاههای مختلف در سیستم های تبرید تولید می شوند که در زیر به شرح آن خواهیم پرداخت .

کانال چهار گوش با ورق گالوانیزه : در گذشته استفاده از این نوع کانال هوا جهت نصب کولرهای آبی در مناطق خشک برای منازل مسکونی بسیار رواج داشت . کولرهای آبی در فضای باز ( تراس یا پشت بام ) نصب میشد و با نصب کانال ، هوای مورد نیاز هر اتاق تامین میشد .  عملکرد کولر آبی بدین صورت است که به دلیل پایین بودن رطوبت هوا  در منطقه خشک ، در داخل کولر آبی با مرطوب کردن پوشال های نصب شده در شبکه های ورودی کولر ، گرمای نهان هوا در فصل گرم تا اندازه ای کاهش پیدا کرده و سپس به وسیله فن و هدایت آن به وسیله کانال هوا جهت خنک کردن هوای اتاقها استفاده می شد . که این سیستم کماکان در مناطق خشک در حال اجرا می باشد .

این نوع کانال ها در مراکز صنعتی ، پالایشگاهی و پروژه های نفت و گاز و دریایی کاربرد بیشتری دارد . یکی از علت های آن عمر زیاد این نوع کانال در مقایسه با کانال های غیر فلزی می باشد .

کانال چهار گوش با ورق استینلس استیل : در مکان های خاص که نیاز به هوای تمیز بیشتر دیده می شود و در پروژه های حساس مانند سکوهای دریایی که بحث ایمنی و مقاوم بودن کانال ها در برابر نفوذ آتش به داخل مکان ها وجود دارد ، از کانال های با جنس استینلس استیل استفاده می شود .  فرآیند ساخت این کانال ها همانند کانال گالوانیزه بوده و اتصالات به صورت جوشی انجام میشود .

کانال های اسپیرال : کانال های اسپیرال یا مارپیچی از ورق گالوانیزه ساخته میشود . علت ساخت به صورت مارپیچی به دلیل ایجاد استحکام بیشتر از تغییر شکل لوله می باشد . سایز ورق گالوانیزه مورد استفاده از 0.5 میلیمتر تا 1.4 میلیمتر می باشد .

موارد استفاده از این نوع کانال بیشتر در سیستم های تهویه برای دستگاههایی که کنار هم قرار گرفته اند ، استفاده می شود . استفاده از کانال ها با زانویی های گرد برای چندین انشعاب که کنار هم قرار گرفته اند راحت تر از کانال های چهار گوش می باشد . البته ناگفته نماند که میتوان از هر دو نوع کانال برای مکان هایی که گفته شده استفاده کرد . بیشتر در این وضعیت ها ، انتخاب کارفرما و نظر طراح به دلیل زیبایی ، هزینه و فضای مناسب نصب مد نظر می باشد .

کانال های پلی اورتان فنولیک : مزیت مهم این کانال جهت استفاده در منازل مسکونی ، فضاهای اداری و عمومی در سبک بودن آن و عدم نیاز به عایق حرارتی می باشد . قابلیت تحمل دمایی منفی 150 تا مثبت 150درجه سانتیگراد ، سرعت بالا در انجام کانال کشی ، ضریب انتقال حرارت پایین ، قابلیت شستشو و آنتی باکتریال بودن ، عدم محدودیت سایز در هنگام ساخت کانال ، عایق صوت بودن و مقاومت در برابر نفوذ آب است . این کانال ها از یک لایه عایق phenol با دو لایه روکش آلومینیومی با ضخامت 80 میکرون در دو طرف ساخته می شود .

کانال های پلی اورتان PIR : مشخصات این نوع کانال کاملا مشابه مدل فنولیک می باشد با این تفاوت که تحمل دمایی این کانال از منفی 180 تا مثبت 200 درجه سانتیگراد می باشد .

کانال پیش عایق فلکسیبل  Flexible : در فضاهایی که امکان نصب کانال مشکل می باشد و نیاز به یک انشعاب کفایت می کند ، مانند فن های تهویه سرویس های بهداشتی و هود آشپزخانه  و مواردی از این قبیل ، جهت پایین آوردن هزینه نصب و حفظ زیبایی کار از این کانال که به صورت مارپیچی بوده و نیازی به اتصالات ندارد استفاده میکنند . از این کانال حتی در داکت اسپلیت های سقفی جهت انشعاب به سایر اتاقها با استفاده از یک باکس امکان پذیر است .

از مزیت های این کانال ، استحکام بالا ، دارای عایق حرارتی بوده و نیاز به عایق کاری ندارد ، انعطاف پذیری بالا ، مقاومت در برابر رطوبت ، حمل و نقل آسان ، مقاوم در برابر شعله و وزن سبک جهت نصب می باشد .

انواع کانال های Flexible در بازار :

مدل های مختلف کانال پیش عایق فلکسیبل در بازار موجود می باشد که به شرح زیر است :

1- کانال flexible با عایق الاستومری

2-کانال flexible با عایق پلی استر

3- کانال flexible با عایق پلی اتیلن

 

4- کانال flexible با عایق IFD

5- کانال flexible با عایق پشم شیشه

طراحی کانال های تهویه :

فاکتور های اصلی در طراحی ابعاد کانال ها یا بهتر بگوییم سطح مقطع ( مساحت ) کانال ها حجم هوای مورد نیاز برای تامین سیستم سرمایش یا گرمایش برای فضای مورد طراحی و سرعت جابجایی هوای عبوری از کانال بستگی دارد . به دلیل ایجاد نویز در سرعت های خارج از استاندارد لازم است با محدوده مجاز سرعت هوا در کانال ها و در اختیار داشتن مقدار دبی هوای مورد نیاز اقدام به محاسبه سطح مقطع کانال ها کرد .

عایق کاری کانال ها : در عایق کاری کانال ها یی که از پیش عایق نشده اند مانند کانال های فلزی ، از سه مدل عایق که بیشترین کاربرد را دارند می توان استفاده کرد که به شرح زیر می باشند :

1- عایق پشم شیشه فویل دار : که این عایق به دلیل مضر بودن برای سلامتی و سیستم تنفسی از نظر استانداردی ممنوع شده ولی کماکان به دلیل ارزان بودن استفاده میشود . فقط در هنگام استفاده از این عایق جهت عایق کاری لازم است موارد ایمنی رعایت گردد .

 

عایق پشم سنگ : این عایق در صنعت بسیار متداول می باشد . در صنایع نفت و گاز ، پتروشیمی ، تاسیسات دریایی ، صنعتی  و کارخانه جات که از کانال های فلزی استفاده می کنند نصب می شود . این مدل عایق صوت نیز هست و نویز های داخل کانالی را جذب می کند .

عایق k-flex : از بهترین عایق در تاسیسات سیستم های تهویه مطبوع است . به سادگی و با چشب قابل اتصال به کانال های فلزی بوده و عایق حرارتی عای به حساب می آید . نصب آسان و ضریب انتقال حرارت پایین باعث استفاده هر چه بیشتر این عایق در این صنعت گردیده است . از معایب این عایق این است که حتما می بایستی بعد از عایق کاری با روکش فویل پوشانده شده به عبارتی Cladding روی این عایق انجام شود . این بدین خاطر است که عایق به مرور زمان در اثر حرارت بیرون و در معرض هوای بیرون بودن آن را خشک کرده و ساختار خود را از دست می دهد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *